Jobs in Travel
Vacature plaatsen
Operations Assistant- Full time
Sales medewerker reizen

Jobs in Travel B.V.
Labradorstroom 87
1271 DE Huizen

info@jobsintravel.nl

Culturele stimulans als Kerstgeschenk

Veel medewerkers zouden het geld dat hun werkgever uitgeeft aan een kerstpakket liever naar een goed doel zien gaan. Gelukkig hoeft dat niet per se haaks te staan op de oorspronkelijke bedoeling van het kerstgeschenk: een extra beloning voor weer een jaar hard werken en tegelijk iets leuks voor tijdens de feestdagen.

 
Uit recent onderzoek van Ruigrok | Netpanel in opdracht van Bedrijfs Cultureel Abonnement (BCA) blijkt dat 33 procent van de medewerkers een culturele belevenis in het kerstpakket wel ziet zitten. Van de respondenten geeft 20 procent aan het gekregen kerstpakket niet te gebruiken en in 16 procent van de gevallen is men teleurgesteld in de inhoud en van mening dat het geld beter besteed had kunnen worden.
 
Behoefte aan meer cultuur
Daarnaast kwam uit het onderzoek naar voren dat bijna eenderde van de ondervraagden de afgelopen twee jaar minder vaak een culturele activiteit heeft bezocht. Echter 60 procent van alle respondenten zou wel vaker wíllen gaan, en de helft van de respondenten geeft ook aan vaker te zúllen gaan, als zij korting zouden krijgen.
 
‘Hier speelt BCA goed op in’, aldus Babs Schipper, directeur BCA. ‘We geven korting op alle soorten cultuur, van films tot concerten, van klassiek tot cabaret. Maar ook musea, musicals en eenmalige evenementen. Je hoeft er overigens geen gebruik van te maken met je collega’s, je mag zoveel kaarten met korting reserveren als je maar wilt, dus ook voor je kinderen of vrienden. We weten dat bedrijven dit belangrijk vinden. Je geeft namelijk het signaal af dat je het privéleven van een medewerker ook respecteert.’
 
Steun voor culturele sector in zwaar weer
Uit het onderzoek van Ruigrok |Netpanel blijkt ook dat 37 procent van de respondenten de waarde van het gehele kerstpakket of een deel ervan wel aan een goed doel zou willen geven. Zoals iedereen weet, heeft de culturele wereld het niet makkelijk. Veel theaters moeten de deuren sluiten, toneelgezelschappen krijgen geen subsidie meer en de bezoekers moeten flink in de buidel tasten voor een avondje vermaak.
 
Al sinds 2003 is BCA actief om het bedrijfsleven te koppelen aan de culturele sector. Bijvoorbeeld met kerst. Want hoe lastig is het toch om ieder jaar weer om met een verassend, origineel cadeau te komen. Schipper: ‘We weten dat niet alleen de culturele wereld het moeilijk heeft... Al voor maximaal € 2,25 per medewerker geef je een jaar plezier cadeau en doe je ook nog eens aan cultuursponsoring!’
 
Jubileum
Volgend jaar bestaat BCA al weer tien jaar. ‘Een bijzonder jaar voor onze stichting. We hebben al veel bereikt. Ruim 330 bedrijven en organisaties maken gebruik van ons abonnement. Inmiddels hebben we nu al meer dan 250.000 abonnees’, aldus Schipper. ‘Ook cultuurproducenten zijn erg blij met BCA. Ze kunnen op een heel gerichte manier aandacht vragen voor hun producties.’
 
Hoe werkt BCA?
Hoe werkt een abonnement? Iedere medewerker ontvangt wekelijks de BCA nieuwsbrief met daarin de nieuwste aanbiedingen. Inloggen doe je met je persoonlijke code en je kunt direct met korting reserveren. Daarnaast verspreidt BCA twee keer per jaar een glossy magazine vol aanbiedingen, voorzien van informatie over diverse culturele activiteiten en interviews met bekende acteurs en artiesten. Iedere voorstelling, evenement of concert heeft zijn eigen BCA-code, zo is het mogelijk direct via internet, of telefoon te reserveren. Het gehele BCA-aanbod, met maar liefst 750 aanbiedingen per jaar, is te bekijken op www.mijnbca.nl. Of stuur een e-mail naar info@mijnbca.nl.
 
Bron: P&O Actueel